När jordens alla hav stiger så inget land blir kvar

Santosh berättade för mig vad han och hans vänner fantiserade om när de var små. Tänk när jordens alla hav stiger så högt att alla länder täcks av vatten. Vad gör alla människor då? Människor söker alltid räddning och naturligtvis söker de sig till Mount Everest, jordens högsta berg. Vilken möjlighet för landet Nepal och dess befolkning! Vilken avgift de skulle kunna ta ut av jordens hela befolkning! Vad rika de skulle bli!



onsdag 12 november 2008

Julklappstips! Lattfixat i god tid!




Kvider du över de där julklapparna du måste köpa och inte vet om de någonsin används? Har du bråttom och vill slippa affärer? Är du tveksam till välgörenhetsorganisationer och funderar på vad som försvinner på vägen? Vill du bidra till att ett gäng nepalesiska ungdomar ska kunna göra sin första resa utanför den egna hembyn? Läs vidare!!!

Många som bor på landsbygden har aldrig varit längre bort än till grannbyarna. Snow View Boarding School har tidigare gjort ett par skolresor och vill gärna göra en ny, men pengarna räcker inte till. Många av barnens familjer har svårt att få ihop till skolavgiften. Jag hoppas och tror att familj, vänner och bekanta och alla andra hemma vill vara med och göra resan möjlig! Önskemålet är att skolans ”högstadieelever” ska kunna åka tillsammans med några lärare (och mig). Resan planeras bli tre dagar lång och gå till östra Nepal, till Janakpur och Ilam. Det är platser av historiskt och kulturellt intresse, gudars födelseplats samt te- och sockerbetssodlingar. Bussresa, övernattningar och restaurangmat. Hur spännande är inte det när man upplever det för första gången? Minns du själv din första skolresa?!

För att cirka femtio personer ska kunna göra denna tredagarsresa behövs det motsvarande ca 5000 kronor. Visst klarar vi det?! Maila mig på ellinorbroms@gmail.com så får du mitt kontonummer. Då får du också ett gåvobrev som du kan använda som julklapp. Om du sätter in pengar via internet, ange ditt namn, om ni är fler som känner varandra är det jättebra om någon kan samla ihop till en klumpsumma. Det är bra om jag får pengarna senast den 20 december, då kan vi planera resan i lugn och ro till början av januari. Jag knycker volontär-Johans uttryck:

Gör gott, må gott! J \

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej svägerskan
Känns ännu mer overkligt att läsa dina reportage nu men samtidigt mycket levande. Stå på dig för din kunskap om alternativa inlärningsmetoder din rektor verkar ju ha rätt inställning. Men det är klart man flyttar inte berget på en dag. Självklart skall vi hjälpa ungdommarna till en skolresa. Pratar med familjen, har lovat mamma att dra ut din och Ingrids resedagböcker. Har mailat till Swed Asia och tackat för det perfekta upplägget och framför allt alla goda kontakter som de har
Fick svar från Kjell han har nu gjort sin operation och det verkar att ha gått bra, Genom honom kanske du får en liten julklapp från Sverige. Sköt om dig Det är väligt roligt att läsa dina inlägg och bilderna är fantastiskt fina
Gunilla

Anonym sa...

Provar igen och ser om jag kan få till en kommentar.... S.Tivander

Anonym sa...

Japp! Äntligen har jag tagit mig tid och fick till det. Trodde att jag var tvungen att ha ett konto på Google.Inte uppvuxen i datavärlden men skam den som ger sig.
Hade formulerat en snitsig kommentar då du beskrev bergen och grödorna. "Millet" är ett spannmål som odlas världen över. I Nepal,på Himalayas sluttningar,Indien, Kina och Afrika men även i Europa och USA. Används till soppor,gröt,bröd,i sallader och som flingor. I USA används den som foder (!) Det verkar finnas en hälsorörelse runt detta sädesslag. Det ska vara bra för tarmen, sänker kolesterol och förhindrar cancer. Bra! Vad man lär sig. Sök på "Millet" om du har lust.
Vilken resa! Vilket äventyr Ellinor! Avundas dig -men är inte missunnsam.Vilken erfarenhet du får och ett helt annat tempo att leva i.Ett perspektiv på tillvaron.Du skriver så bra. Det är så behagligt att läsa. Skriv en bok, vetja!
Blev rörd när du skrev om glasögonen. Kanske var det inte mammas men det spelar ingen roll bara de gör nytta.
Kul bild "första skoldagen" med alla små barn i ett tätt led. :-)
Heja Ellinor!
Kram Susanne T.

Anonym sa...

Later oerhort bra med insamling. sitter med lite halvspanning och vantar pa ett dylikt sarkastiskt inlagg har som pa ingrids/min resedagboken som Jack skrev da vi uppmanade till valgorenhet.

/Christian

Ellinor sa...

kara alla vanner. Tack, tack och tack. Jag blir glad, och jag kan bara forestalla mig hur glada barnen/ungdomarna blir nar de far veta att det blir en resa. Tack Susanne for kunskapen om millet!!! Har gor man mycket brannvin av det....