När jordens alla hav stiger så inget land blir kvar

Santosh berättade för mig vad han och hans vänner fantiserade om när de var små. Tänk när jordens alla hav stiger så högt att alla länder täcks av vatten. Vad gör alla människor då? Människor söker alltid räddning och naturligtvis söker de sig till Mount Everest, jordens högsta berg. Vilken möjlighet för landet Nepal och dess befolkning! Vilken avgift de skulle kunna ta ut av jordens hela befolkning! Vad rika de skulle bli!



söndag 7 december 2008

Min skolvag






6 december

Ibland går jag hem från skolan. Det tar ca en timme i medelraskt tempo. Igår lämnade jag den stora vägen och letade mig fram genom små byar istället. Nära skolan ligger ett tibetanskt läger, det var så fridfullt att strosa på små stigar mellan husen. Tyst, tyst, alla människor tycktes vara någonannanstans, förutom de män som satt och bad. Om mani pedme hum, om mani pedme hum, om mani pedme hum….. Kom så småningom ut på en liten höjd fullt med skördade risfält omkring mig, grönt, grönt, grönt. Tyst. Sitter alldeles ensam på en liten sten i Nepal. Tittar. På avstånd ser jag människor i dalen syssla vid sina hus. Lyssnar. Tyst. Luktar. Koskit och rök. Frid.

Inga kommentarer: