När jordens alla hav stiger så inget land blir kvar

Santosh berättade för mig vad han och hans vänner fantiserade om när de var små. Tänk när jordens alla hav stiger så högt att alla länder täcks av vatten. Vad gör alla människor då? Människor söker alltid räddning och naturligtvis söker de sig till Mount Everest, jordens högsta berg. Vilken möjlighet för landet Nepal och dess befolkning! Vilken avgift de skulle kunna ta ut av jordens hela befolkning! Vad rika de skulle bli!



tisdag 2 december 2008

Glitterbuddy, hej, hej!




1 december

Idag har Glitterbuddyn kommit till användning för första gången. Klass sju, där jag undervisar i hälsa, fick bli mina första elever i handtvättens konst. När vi pratar om handtvätt och bakterier kan alla svara perfekt. ALLA tvättar händerna efter toalettbesök, ALLA tvättar händerna innan maten. Men var kommer bakterierna ifrån? Ja, som nämnt förut, så tror man att det går att bli förkyld genom att dricka okokt vatten. Att förkylningen finns i vattnet. När jag mycket levande visar hur en snorig handskakning kan vara överföringen av bacillerna skrattar de överraskat. Tänkte inte på det. När jag berättar att jag ska lära dem att tvätta händerna tittar de skeptiskt på mig. Då trollar jag fram Glitterbuddy. Nu får alla visa vad de går för! Glitterbuddy är en liten UV-lampa som belyser dina händer efter att du ”tvättat” dem med en särskild fosforescerande kräm. Tvättekniken avslöjas skonlöst under lampans sken. Så avslöjades även dessa elever. För hur många tänker på att tvätta emellan fingrarna? Eller att tummen måste gnuggas lite extra? Många skratt och förhoppningsvis också lite eftertanke. Vi hade kul! Jag hoppas att jag får fortsätta i andra klasser med detta.

2 december

Det gjorde jag idag, i klass 9. Ungdomarna var om mojligt an mer skeptiska till utbildning i handtvatt, overraskningen var lika total. Pinsamt orent mellan fingrarna.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Varifran har du fatt bilden du har som "presentationsbild" av bloggen? Liknande fanns pa manga stallen uppe bland bergen da vi trekkade. Med fina budskap. Daligt med kommentarer. Synd pa dina fantastiskt fina och roliga inlagg. You are so fat, and I love you.

Ellinor sa...

Bilden har jag tagit inne i en tveksamt underhallen skranglig taxi. Jag tycker den ar ljuvlig!!! Ingen annanstans kan man val hitta bilar malade pa detta satt???!!