När jordens alla hav stiger så inget land blir kvar

Santosh berättade för mig vad han och hans vänner fantiserade om när de var små. Tänk när jordens alla hav stiger så högt att alla länder täcks av vatten. Vad gör alla människor då? Människor söker alltid räddning och naturligtvis söker de sig till Mount Everest, jordens högsta berg. Vilken möjlighet för landet Nepal och dess befolkning! Vilken avgift de skulle kunna ta ut av jordens hela befolkning! Vad rika de skulle bli!



måndag 26 oktober 2015

Toapapper

Toapapper kräver sin alldeles egen historia här. I information inför besöket i byarna berättade jag för alla att de måste ha med toapapper. Vid mitt första besök hade jag inte en tanke på det, och var tvungen att klara min toaletthygien på nepalesiskt vis med vänsterhanden... Så alla nio är väl utrustade med varsin toarulle, till och med forslad hela vägen från Sverige. Vid ett middagsbesök in byn kom historien om detta upp. Ett brett leende spred sig i ansiktet på värden som försvann in i rummet och och kom tillbaks med ett stort oöppnat paket med toapapper! Våra hakor hängde långt ner på bröste av förvåning. Pappret kom från en nödsändning från amerikanska Röda Korset, och ingen i byn har någon användning för pappret.... så det står bara där. Det blev ett stort skratt tillsammans, och vi gick hem efter middagen, mycket välutrustadeinför kommande toalettbesök. . Sen kan man fundera över hjälpsändningar från stora organisationer och hur de egentligen ser ut....

Inga kommentarer: