När jordens alla hav stiger så inget land blir kvar

Santosh berättade för mig vad han och hans vänner fantiserade om när de var små. Tänk när jordens alla hav stiger så högt att alla länder täcks av vatten. Vad gör alla människor då? Människor söker alltid räddning och naturligtvis söker de sig till Mount Everest, jordens högsta berg. Vilken möjlighet för landet Nepal och dess befolkning! Vilken avgift de skulle kunna ta ut av jordens hela befolkning! Vad rika de skulle bli!



torsdag 22 april 2010

Hagelstorm, strejk och Fiaspel


Prövar att skriva från mobilen. Sitter på skolans balkong. Bakom mig spelar pojkarna det fia spel jag hade med. Didi tvättar mina kläder. Jag hade planerat att göra några ärenden i dag men det är nepali banda, dvs nationell strejk utlyst av oppositionen. Då har inga bussar och inga taxibilar kör. Man får inte heller köra sin bil eller mc. Gör man det är risken stor att något händer bilen eller cykeln. Solen skiner trots allt. Men på väg hem igår hamnade vi i värsta hagelstormen. Hagel stora som flirtkulor. Efteråt var luften härligt frisk och klar och barnen sprang skrattande och samlade hagel korn och av som glass. I morgon är en mötesdag för SMILES och Helphimalaya. På söndag ska Santosh och jag ta oss till Jomsom och Muktinath, ses från mot det.

Inga kommentarer: