När jordens alla hav stiger så inget land blir kvar

Santosh berättade för mig vad han och hans vänner fantiserade om när de var små. Tänk när jordens alla hav stiger så högt att alla länder täcks av vatten. Vad gör alla människor då? Människor söker alltid räddning och naturligtvis söker de sig till Mount Everest, jordens högsta berg. Vilken möjlighet för landet Nepal och dess befolkning! Vilken avgift de skulle kunna ta ut av jordens hela befolkning! Vad rika de skulle bli!



onsdag 21 april 2010

bankarenden i Nepal


Farfar Kuldip Poudel med Surya Shrestha, fyra månader gammal. Babyn i familjen som bor i Poudels hus.

Torsdag formiddag. Har tillbringat de sista dagarna hos Santosh med hans farforaldrar dar de bor nara skolan. Farfar ar 73 ar och har gjort manga olika saker i sitt liv. Borjade som ung att aka till Indien for att prova livet, hade en affar dar, atervande som 18-aring och gifte sig. Flyttade till landsbygden och var jordbrukare. Startade en skola och undervisade under en period. Bor nu sedan lange i Yamdi tillsammans med sin fru, Santosh och ett par andra familjer. De har en ko som han mjokjar varje morgon. Det ar mansgora har. Han skoter djuren medan hustrun lagar maten och ser till huset. Santosh knattrar pa sin laptop nar han inte ar pa sitt college. Vi sitter pa eftermiddagen pa innergarden och pratar, livet flyter stilla pa. Det ar oerhort fridfullt och sjalen laggert sig till ro efter alla intryck och upplevelser. Barnen leker stillsamt. En baby har feber, vi pratar och tittar lite. Pa kvallen pratar farfar Kuldip Poudel och jag med varandra, Santosh maste tolka. Vi pratar langa, lange i morkret medan de andra sitter tysta runt omkring. Bara ett stearinljus briner. Vi pratar om relgion, moral, datid, framtid, politik, Sverige, Nepal.... det var en magisk kvall.
Idag ar vi pa banken, eller snarare bankerna for att fixa vara ekonomiska mellanhavanden. Ytterligare en intressant kulturell upplevelse. Annu sa lange har vi hunnit med tva banker och fomraliteterna ar ganska manga. Ett nytt konto ska oppnas for SMILES och pengar ska overforas. Sedan kan SMILES teamet borja forverkliga nasta fas i projektet, att bygga nya lokaler for dataundervisning och kopa datorer till dem.

Det har varit mycket svarare an jag hade forvantat mig att hitta tid att skriva har. kanske ar det bra. Jag har gjort manga andra saker. Darfor tanker jag att jag kommer att aterkomma har mer detaljerat nar jag ar tillbaka i vaster igen,

Har ar stekhett, sommaren ar pa sin hojdpunkt och termometern har stigit over 30 grader.

Dags for en my match med banken!

Inga kommentarer: