När jordens alla hav stiger så inget land blir kvar

Santosh berättade för mig vad han och hans vänner fantiserade om när de var små. Tänk när jordens alla hav stiger så högt att alla länder täcks av vatten. Vad gör alla människor då? Människor söker alltid räddning och naturligtvis söker de sig till Mount Everest, jordens högsta berg. Vilken möjlighet för landet Nepal och dess befolkning! Vilken avgift de skulle kunna ta ut av jordens hela befolkning! Vad rika de skulle bli!



torsdag 1 januari 2009

TACK ALLA SNALLA MANNISKOR OCH ONSKNINGAR OM ETT GOTT NYTT AR!!!!!!!!!!

Vart nya ar ar kommet. I detta land far man vanta ytterligare 57 dagar innan nyaret firas. Jag har kommit narmare och narmare 'skolfamiljen' och aven nyarsafton firades dar tillsammans med Kjell. Det regnade katter och hundar som engelsmannen skulle saga och Kjell var genomblot nar han kom. Stromavbrott och totalt morker, men i koket hade Bishnu satt fyr pa den oppna elden for varmens skull. Hon lagade flera ratter pa de tva gaslagorna, i morkret, och vi njot av nepalesiska plockratter tillsammans med ett nagotmer tveksamt lokalt vin. Barnen kladde jag i hattar vikta av tidningspapper. Livet diskuterades i kokets morker till eldens sprakande. Livet sett ur olika synvinklar. For visst ar vi olika i vara tankemonster. Men har sitter vi tillsammans, nyarsafton 2009, fyra man och tva kvinnor i skilda aldrar. Vi delar alla samma mat och samma vin och skrattar at samma saker. Nar regnet stillat sig forsoker vi fa fyr pa det jag kopt som ska likna raketer. En totalflopp. Ingenting far fyr. Bara nagra smallare. Vi onskar varandra anda gott nytt ar, pojkarna far varsin puss och kram. Det blir glada men blyga. Har visar man inte varandra kanslor offentligt, inte ens mor och barn sarskilt mycket. Allt ar olika och lika.

Nu ska jag packa och flyta till skolan for resten av tiden. Det kanns alldeles ratt att gora sa. Darfor blir det kanske glesare mellan inlaggen.

SKOLRESAN

Ett innerligt stort TACK till alla er som bidragit till skolresan! Det har kommit nastan dubbelt sa mycket pengar som jag bad om. Darfor blir det fyra dagar i stallet for tre, till studenternas fortjusning. Men det blir till Kathmandu vi reser, det ar for oroligt i andra delar av landet. Jag aterkommer med rapport!!!

Inga kommentarer: