När jordens alla hav stiger så inget land blir kvar

Santosh berättade för mig vad han och hans vänner fantiserade om när de var små. Tänk när jordens alla hav stiger så högt att alla länder täcks av vatten. Vad gör alla människor då? Människor söker alltid räddning och naturligtvis söker de sig till Mount Everest, jordens högsta berg. Vilken möjlighet för landet Nepal och dess befolkning! Vilken avgift de skulle kunna ta ut av jordens hela befolkning! Vad rika de skulle bli!



torsdag 9 oktober 2008

Från Pilane och Buddha till Himalaya





I fredags gick jag hem från jobbet med en ovanlig känsla i kroppen. Jag ska inte till jobbet på nästan fyra månader!?! Det har inte hänt på över 20 år. Veckan som gått har bjudit på strålande klara höstdagar. En lätt känsla av vemod infinner sig. Fjärilarna har definitivt hittat in i min mage. I huvudet finns stundtals nån mindre bisvärm, men det är helt OK. Jag har koll nu. Packningen är klar och invägd till knappt 20 kg. Hoppas det inte är en glädjevåg.

Per och jag trodde vi hade missat skulpturutställningen på Pilane gravfält, Tjörn. Vi har hört talas om den imponerande trebent buddhan som reser sig många meter över gravfältet. I höstsolen körde vi dit i tisdags och kom bokstavligt talat i sista sekunden. Man hade börjat att forsla bort en del skulpturer och en mobilkran brummade förbi. Vi såg den mycket speciella Buddhan på en mycket speciell plats. En av Bohusläns största gravlämningar. Historiska vingar flaxade i luften. Höstsolen flödade. Då är livet gott. Snart ser jag andra buddhor. På kvällen träffade jag Bag Ladies (kära arbetskamrater från 90-talet i vått och torrt) i Himalaya. Ja, restaurangen, alltså. För vi har en sån i Göteborg! Med nepalesisk mat. God mat. Dhanybad till Mr Kumar.


Imorgon bitti åker jag.

2 kommentarer:

MRå sa...

Tredje försöket- jag kommer att följa dina inlägg med stort intresse!Lycklig resa-enjoy!/MRå

Anonym sa...

Vi önskar dig en riktigt god jul därborta, långt från vörtbrödet, rödkålen och skinkan. Hoppas att Du ändå får en riktigt fin jul och att du är bland människor som du tycker om. Vi tycker att du är så modig som gör det du gör. Mångastora kramar från Ewa, lars och Gustav.